AD

Tuesday, June 14, 2011

Cupcake Hasilan Ku

Ahad lepas adik I, Yol bertunang. I buat hantran cupcake untuk dia. Bukan sekadar cupcake untuk hantaran, cupcake untuk goodies pun I buat. Penat giler. Sebelum tu I buat cupcake hantaran untuk kakak ipar I, Busu. Dia tempah kat I untuk hantran kawen adik dia. Untuk goodies tu I buat dekat 150 biji cupcake. Tak tido malam I. Nak buat cepat je. Yang lama tu bukannya sebab dok buat cupcake, sebab dok melayan karenah anak I, Qaisara. Macam tahu2 je I ada keja nak buat, dia pun buat perangai. Itu x kena, ini x kena. Terpaksa berhenti sekejap nak layan karenah Qaisara.

Inilah hasil yang I buat. Cantik x? Ini hasil yang ke-3. Untuk pertama kali nak buat ni banyak jugak la duit yang habis. Ye la kan modal mesti la ada. Bahan2 tu x mahal pun. Gadget2 tu yang mahal. x pe asalkan I puas hati. Kek yang I buat tetap kek choc moist. Kalau korang nak resepi ada I upload sebelum ni. Kali ni I share dengan korang semua resepi buttercream icing.



Buttercream icing

Bahan2:
250gm shortening
125gm krimwell
125gm gula ising (diayak)
sedikit esen vanilla
pewarna

Cara2:
1. Putar shortening & krimwell hingga kembang (lebih kurang 5 minit).
2. Masukkan gula ising & esen vanilla. Putar sehingga sebati & kembang.
3. Masukkan pewrna mengikut warna yang digemari.

Senang je kan nak buat buttercream ni. Cuba la. Mesti seronok dapat buat cupcake dengan hasil sendiri.

6 comments:

  1. x sabarnye nk blaja buat cupcake dgn chef!!

    ReplyDelete
  2. hehehe.....chef amatur.....boleh je....nnti nak buat fondant plak...

    ReplyDelete
  3. Hai Mai,

    Nak tanya sikit, untuk pewarna Mai guna liquid atau serbuk? Dan sekiranya Liquid, menggunakan oil-base atau water-base? Sebab icing tu sangat cantik. Suka sangat tengok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, maaf ye lewat reply comment awak. saya guna pewarna yang paste, pekat sikit, brand americolor x salah saya. awak boleh cari kat kedai menjual barang kek. kalau guna yang liquid, buttercream tu akan lembik, x cantik. selalunya pewarna oil-base digunakan utk buat coklat. kalau awak guna yang paste sedikit je pewarna yang awak guna. cuba la. gud luck :)

      Delete
  4. As salam sis. Buttercream icing ni cukup x utk melepa sebiji kek & sesuai x utk deco kek. Hrp sis dpt jwb n tq :-)

    ReplyDelete